Поради психолога

Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі

  • звертатися до дітей на ім’я;
  • допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;
  • частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору;
  • поганий настрій учителя не повинен впливати на дітей;
  • оптимістична установка, віра в дитину – запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;
  • бути щедрим на похвалу;
  • педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;
  • невимушено розмовляти з учнями про їх інтереси;
  • забезпечувати педагогічну підтримку;
  • спиратися на сильні сторони дитини ;
  • контролювати свої відносини з "проблемними” дітьми.

 

Поради для батьків 

1. Уранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прикрощі, не вживайте образливих слів.

2. Не підганяйте її, розрахувати час — це ваш обов'язок, якщо ви цю проблему не вирішили — провини дитини в цьому немає. 
3. Не посилайте дитину до школи без сніданку: у школі вона багато працює, витрачає сили.
4. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, застережень: «Дивися, поводься добре!», «Щоб не було поганих балів» тощо. У дитини попереду важка праця.
5. Забудьте фразу: «Що ти сьогодні отримав?»
Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй розслабитися (згадайте, як вам важко після виснажливого робочого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитися, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви не витратите багато часу.
6. Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, нехай заспокоїться, а згодом сама все розкаже.

7. Зауваження вчителів вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте сваритися. Говоріть із дитиною спокійно.
8. Після школи дитина не повинна сідати відразу за виконання завдань, необхідно 2-3 години відпочити.
9. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 15-20 хвилин необхідно відпочивати 10-15 хвилин.
10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, давайте їй можливість самостійно працювати. А коли вже потрібна допомога, то без крику, спокійно, з похвалою та підтримкою, вживаючи слова: «не хвилюйся», «ти все вмієш», «давай поміркуємо разом», «згадай, як пояснював учитель» тощо.
11. Під час спілкування з дитиною не вживайте фразу: «Якщо ти будеш добре вчитися, то...».
12. Упродовж дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини.
13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих із дитиною. Усі суперечки щодо виховання дитини вирішуйте самі, без неї. Коли щось не виходить, порадьтесь з учителем, психологом. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось турбує її: головний біль, поганий стан.
15. Залучайте дітей до хатньої і суспільної праці, точно визначте коло їх обов'язків. 

Адаптація учнів 1,5,10 класів

Поняття «психічна адаптація» - процес  взаємодії особистості із середовищем, при   якому особистість повинна враховувати особливості середовища й активно      впливати на нього, щоб забезпечити  задоволення своїх основних потреб і реалізацію  значимих ланцюгів. У шкільному житті дитини існує три переломні моменти: вступ до школи (1 клас), перехід до середньої ланки (5 клас) і перехід до старшої школи (10 клас), адже в цей час відбувається дуже багато змін. Психологічне напруження у першокласників, які вперше переступили поріг школи, виникає як результат реакції на незвичну обстановку. В житті дитини змінюється все: обов’язки, оточення, режим.

Для успішної адаптації першокласників батькам необхідно:

1. До найдрібніших деталей продумати розпорядок дня школяра з метою збереження нормальної його працездатності.

2.  Не перенавантажувати дитину великою кількістю гуртків.

3.  Навчити дитину правильно відпочивати.

4.  Допомагати у підготовці домашніх завдань (Але не виконувати їх замість дитини!).

5. Навчити дитину готуватися до уроків, складати портфель.

6. Зустрічаючи дитину зі школи, розпитайте її, як пройшов день. Поцікавтеся, що вона робила.

7.  Забезпечити психологічну розрядку. Найбільш доцільними засобами психологічного захисту для учнів молодшого шкільного віку є фізичні навантаження (заняття спортом, виконання певних доручень вдома), домашній затишок, спілкування з тваринами, відпочинок на природі, позитивні емоції.

8.  Ні в якому разі не займатися «виховною роботою» в поганому настрої! Необхідно чітко визначити, що батьки хочуть від дитини, пояснити їй, що вона робить не так.

9.  Завжди підтримуйте та підбадьорюйте дитину, вірте у її сили.

10. Не забувайте говорити дитині про те, як сильно ви її любите.

 

Вчителям у роботі з першокласниками слід акцентувати увагу на:

 -   створенні належних умов, комфортного середовища для учнів;

-      використанні методів, форм навчання, що відповідають психофізіологічним особливостям розвитку молодшого школяра;

-      налагодженні довірливих стосунків з дітьми;

-      під час навчального процесу намагатися повністю керувати увагою учнів, з метою розвитку інтересу до навчальної діяльності проводити уроки з використанням ігрових форм та методів роботи;

-      необхідно запобігати перенавантаженню дітей, використовуючи під час уроків фізкультхвилинки, хвилинки відпочинку, музичні паузи;

-      під час уроків використовувати  вправи, ігри, завдання на розвиток  уваги, дрібної моторики рук;

-     проводити уроки в нестандартній  формі (наприклад, спільний пошук необхідного рішення замість традиційного пояснення, що дозволяє дітям бути не пасивними слухачами, а активними співавторами вчителя і т.д.);

-   учнів, які відчувають труднощі в адаптації необхідно посадити ближче до вчительського столу, так, щоб вони не відволікали інших учнів, але щоб у разі виникнення труднощів учитель міг вчасно прийти на допомогу.

 Рекомендації щодо роботи з учнями 5 класів:

-    Розвивати у учнів почуття колективізму, ставити їх в умови де без підтримки однокласників важко обійтись

-   Звернути особливу увагу на тих учнів, яких не сприймає більшість класу.

-  Особливу увагу приділити тим учням, що швидко стомлюються, втрачають здатність продуктивно працювати. 

Рекомендації до роботи з десятикласниками:

  •  Ставитись до дітей відповідно до їх віку (враховувати вразливість і протиріччя образу “Я”, що формується,прагнення до самостійності, відчуття дорослості,перебудову мотиваційної сфери);
  •  сприяти формуванню у старшокласників потреби в пошуковій активності;
  •  надавати підтримку при формуванні у старшокласників якісної зміни самосвідомості;
  • сприяти формуванню відчуття відповідальності, рівня  субєктивного контролю, рефлексії.
Готуємося до екзаменів!      Поради психолога учням та батькам. 

                      Почнемо з найбільш загальних рекомендацій.

1.      Не скорочуйте час на сон. Якщо ви будете спати менше, ніж потрібно вашому організму, це приведе до зниження продуктивності інтелектуальної діяльності, і ви не зможете компенсувати ці втрати, навіть доклавши героїчних зусиль

2.     Залишайте час на короткий відпочинок. Ви засвоїте більше інформації, якщо під час підготовки будете робити короткі перерви. Їх можна використати для прогулянок, занять спортом, спілкування з товаришами.

3.      Якщо є така можливість, об’єднайтесь з однокласниками в групу з 3-4 осіб. Розподіліть між собою питання, які кожен буде готувати. Потім, коли ви зустрінетесь, обміняйтесь інформацією, це ефективніше і цікавіше ніж підготовка на самоті.

4.     Налаштовуйте себе на успіхКоли людина програмує себе на невдачу, посилюється тривога, внаслідок чого погіршується настрій, зникає бажання готуватися до екзамену.

5.     В день іспиту прокиньтесь трохи раніше, ніж звичайно, коротка зарядка, легкий сніданок допоможуть вам бути енергійним і бадьорим. Пам’ятайте, що певний рівень хвилювання є нормальним і може допомогти мобілізувати ваші інтелектуальні ресурси. Якщо хвилювання здається вам надмірним, глибоко вдихніть і уявіть собі, що негативні емоції ви видихаєте разом з повітрям. Ця вправа допоможе заспокоїтися та налаштуватися на робочий стан.

6.     На усному екзамені відповідайте по суті питання, структуруйте інформацію. Отримавши питання, підготуйте письмовий план відповіді, визначивши ключові моменти та їх взаємозв’язки, чітко сформулюйте основні терміни. Це надасть вашій відповіді переконливість та послідовність.

7.      Не мовчіть! Краще повторити свою думку іншими словами. Довгі паузи у відповіді сприймаються екзаменатором як слабкість або відсутність усвідомлених знань.

8.     Зверніть увагу на те, що ви скажете на початку відповіді. Цим можна привернути увагу та справити позитивне враження на членів комісії.

9.     Пам’ятайте, що краще сказати менше, але послідовно і логічно, ніж багато, але безсистемно.

10.   Не забувайте, що впевненість у собі приходить з усвідомлення того, що ви добре підготувалися і вмієте роботи все, що вимагається програмою. Зосередитися потрібно не на відчутті тривоги, а на змісті своєї роботи. Це допоможе заспокоїтися і отримати гарний результат.

  А тепер поговоримо про те як слід повторювати навчальний матеріал, щоб пам’ять працювала найбільш ефективно.

1. Облаштуйте власне робоче місце, приберіть зайві речі, що можуть заважати та відвертати увагу.

2. Складіть план на кожен день підготовки, щоб чітко знати, що треба повторити сьогодні.

3. Якщо відсутній робочий настрій, почніть з матеріалу, який ви знаєте краще, або який вас найбільше цікавить. Це допоможе активізувати пам’ять та увагу. Після цього можете працювати з розділом, який знаєте гірше.

4.  У процесі повторення включайте різні види мисленевої діяльності: визначайте головне, створюйте різні види опор: плани, схеми, малюнки, використовуйте асоціації.

5. При кожному читанні матеріалу ставте основну мету: пригадати те, що вивчалося на уроках, узагальнити, перевірити рівень засвоєння.

6. Використовуйте різні види читання: повільне з обдумуванням, вибіркове, оглядове. Це дозволить економити час та краще усвідомити зміст матеріалу.

7.  Виконуйте якомога більше практичних вправ та тестів, це дозволить удосконалити ваші уміння та навички. Про це особливо слід турбуватися при підготовці до зовнішнього оцінювання, яке проводиться на тестовій основі.

8. Залиште вільний день напередодні екзамену, щоб ще раз переглянути матеріал та окремо зупинитися на складних питаннях.
 

Поради батькам.

1.     Не підвищуйте тривожність учня напередодні екзамену або тестування, не критикуйте його після іспиту. Це може негативно вплинути на самооцінку та характер підлітка.

2.     Підбадьорюйте дитину, хваліть за те, що вона робить добре. Переконуйте, що добре скласти іспити їй під силу. Пам’ятайте, що чим більше учень буде боятися невдачі, тим вірогідніше він допуститься помилок.

3.     Спостерігайте за самопочуттям вашої дитини, ніхто крім вас не в змозі вчасно попередити перевантаження та погіршення стану здоров’я учня.

4.     Поясніть дитині важливість змін діяльності від активної інтелектуальної роботи до відпочинку та релаксації.

5.     Зверніть увагу на харчування учня під час інтенсивного інтелектуального навантаження, йому потрібна поживна та різноманітна їжа та збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти як риба, сир, горіхи, курага стимулюють роботу головного мозку.

6.     Зберігайте тишу, зведіть до мінімуму фактори, що можуть відволікати дитину від занять.

7.     Частіше цікавтеся, як проходить підготовка, що хвилює учня, створюйте сприятливу атмосферу для ефективної роботи.

ЗНО: ПОРАДИ СТАРШОКЛАСНИКАМ

 Хочете швидко впоратися з тестом у на­пруженій екзаменаційній атмосфері?

1. Почніть готуватися до тестування за­здалегідь.

2.   Повторіть увесь навчальний матеріал.

3.    Використовуйте підручники та посібни­ки, рекомендовані міністерством освіти і нау­ки України.

4.    Перед офіційним тестуванням варто спро­бувати пройти якнайбільше опублікованих тес­тів — просто заради тестування. Це дасть вам змогу краще ознайомитися з типовими кон­струкціями тестових завдань.

5.    Поспішайте! Тренуйтеся із секундоміром у руках. Засікайте час виконання тестів, змен­шуйте його. Без обмежень, що змушують пра­цювати в максимально швидкому темпі, без імі­тації змагальної ситуації неможливо подолати стрес, що його викликає будь-яке тестування.

6.    Дотримуйтеся всіх рекомендацій, як пра­вильно розв'язувати окреме завдання або тест за­галом. Наприклад, не слід двічі перечитувати ма­лозрозумілу інструкцію, а потрібно одразу ж про­дивитися варіанти відповідей. Вам стане зрозуміліше, що саме слід робити.

7.    Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання.

Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі, з якими ви обов'язково впораєтеся. Просто не­розумно не добрати балів лише тому, що ви не ді­сталися до «своїх» завдань, а застрягли на тих, сенс яких вам не відомий.

8.     Відгадуйте! Якщо ви невпевнені у виборі відповіді, довіряйте своїй інтуїції. Така довіра, як правило, збільшує набрані бали.